Op zoek naar een Magento specialist? Hier moet je op letten

Magento specialisten zijn er in vele soorten en maten. Misschien heb je een kleine webshop die net begint en wil je graag een kleinere partner die af en toe iets voor je doet. Of wellicht ben je e-commerce manager van een grote corporate die een stabiele agency zoekt die een heel development-team dedicated beschikbaar heeft. Welke selectiecriteria kan je gebruiken?

Waarom een Magento agency?

Je kan je afvragen waarom je eigenlijk een Magento 2 agency nodig hebt. Magento is tenslotte een e-commerce platform waarmee je met plugins een heel eind kunt komen om het naar je hand te zetten. Dit is misschien wat je kent van Wordpress. Maar Magento is niet met die mindset gebouwd. Het is een framework: een basis van waaruit je gaat bouwen. Het fundament onder het huis. Het huis is grotendeels maatwerk, maar de onderliggende structuur is standaard. We hebben het hier dus ook over “bouwen” en niet “instellen” of “configureren”. Het is niet een plug&play platform. Als je dat zoekt, is Magento niet de juiste keuze. Je kiest voor Magento als je maximale flexibiliteit, groeimogelijkheden en onafhankelijkheid wilt.


Hyvä Magento dev working

De voordelen van samenwerken met een Magento partner of Magento agency

Je moet technische kennis hebben van PHP, hosting, databases, security, caching, versiebeheer en deployments om een Magento webshop te kunnen opzetten, door te ontwikkelen en te runnen. De kans is groot dat je als merchant die kennis niet in huis hebt en ook niet in huis wilt halen. Zelf een Magento specialist in dienst nemen klinkt mooi, maar hoe beoordeel je de Magento 2 developer of een Magento specialist? Wie begeleidt hem of haar? Wat als diegene ziek wordt of vertrekt naar een ander bedrijf?

Veel merchants werken daarom samen met een Magento partner of Magento agency. Je haalt daarmee in 1x een hele bak kennis in huis (als het goed is) waarbij je kan profiteren van jarenlange ervaring. Die ervaring is heel belangrijk: de uitdagingen waar jij mee te maken hebt als e-commerce manager zijn zeer waarschijnlijk niet uniek. Door de kennis in eerdere projecten kunnen bureaus daarin goed adviseren. Een bepaalde requirement kan op meerdere manieren gerealiseerd worden:

  • Het kan standaard in Magento zitten
  • Het zit niet standaard in Magento, maar met een kleine workaround in werkwijze is het wellicht wel goed werkbaar
  • Er is door het bureau eerder al een module gebouwd die de functionaliteit biedt
  • Er is een third-party plugin beschikbaar waar de Magento 2 agency of een Magento specialist goede ervaringen mee heeft
  • Er moet maatwerk gebouwd worden

In het geval van maatwerk, wil je dat dit op een degelijke manier gebeurt, die toekomstbestendig is en waarbij Magento upgrades niet onnodig lastig worden.

Selectiecriteria Magento specialist

Ok, dus je gaat op zoek naar Magento 2 agency. Waar moet je op letten?

Magento specialist: De impact van het bureauformaat en de Magento 2 developers

Hoe groot is het bureau? Hoeveel Magento 2 developers zijn er werkzaam? Hoe groter je behoefte aan maatwerk en aandacht, hoe belangrijker dit is. Als je een kleine webshop hebt met af en toe wat werk aan de shop, dan is een klein bureau of ZZP-er prima. Let er wel op dat je kennis goed waarborgt als je gaat werken met ZZP-er. Als je meer dan +/- 80 uur per maand aan development nodig denkt te hebben, dan kan je beter gaan kijken naar bureaus die middelgroot (15+ mensen) tot groot (40+) zijn.

Het belang van een (Magento) partner

Is de agency gespecialiseerd in Magento? Doen ze ook andere platforms? Of überhaupt ook hele andere diensten. Als een bureau alle platformen biedt die er te krijgen zijn, dan is enige terughoudendheid geboden. Het kost tijd, energie en dedication om een platform echt goed in de vingers te krijgen. Magento 2 developers die in teamverband samenwerken aan 1 platform leren van elkaar en zijn goed op de hoogte van de laatste releases. De grotere bureaus zullen eerder hun kansen spreiden, kleine bureaus zullen vaak 1 platform bieden.

Naast meerdere platforms, bieden sommige bureaus ook meerdere diensten aan: SEO, SEA, conversie optimalisatie, e-mail marketing, webshop management, etc. Als je een one-stop-shop zoekt, let er dan op dat het een groot bureau is. Het is onmogelijk om met een klein team al deze disciplines goed te doen. Echte expertise vereist focus. Een manusje van alles, blinkt niet uit in 1 ding. Bij Bold geloven we niet in full-service. We werken heel goed samen met verschillende partners om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen. Een one-stop-shop is daarvoor niet vereist. Je afhankelijkheid wordt ook erg groot als je alles bij 1 bureau onderbrengt. We raden daarom aan om voor ieder aspect een echte Magento specialist te zoeken, in plaats van generalist.

Remote of in de buurt

Afhankelijk van je voorkeur kan dit een criteria zijn. Als je het fijn vindt om af en toe samen met het development team te sparren of de komende sprint te bespreken, dan kan het handig zijn om een Magento agency te hebben die dichtbij zit. Wij merken in ieder geval dat dat wel goed werkt. Zeker in de development fase van een nieuwe shop, werken we het liefst 1 dag in de week samen op 1 locatie. Natuurlijk kan een groot deel via calls wat ook prima werkt. Bold zit in Amsterdam, eigenlijk altijd dichtbij waar je ook zit.

Prijs van de Magento agency

De prijs van een webshop is gebaseerd op het aantal uur development x het uurtarief. De uurtarieven van Magento bureaus in Nederland lopen redelijk gelijk op. Het verschil zit hem dan dus in het aantal uur. En uit ervaring blijkt dat dit wel heel ver uit elkaar kan liggen. Om een goede vergelijking te kunnen maken zul je ten eerste een goede RFP (Request for proposal) moeten opstellen; een document waarin goed staat uitgewerkt wat de eisen en wensen zijn. De basis is dan voor iedere Magento partner gelijk. Maar ieder bureau gaat vragen stellen, waardoor zaken duidelijker of anders worden. Zorg dat die verhelderingen of veranderingen ook bij andere bureaus terecht komen, zodat iedereen dezelfde scope voor ogen heeft. Alleen dan kan je appels met appels vergelijken.

Het beoordelen van de offerte van de Magento partner

Wees waakzaam voor de offerte strategie waarbij een lage inschatting wordt afgegeven, om later in vervelende gesprekken terecht te komen over budget. Een goed bureau probeert vooraf een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de scope en daarop een inschatting te baseren. Liever iets te ruim vooraf, dan tekort achteraf. Wees erg voorzichtig met een bureau die zonder vragen precies offreert wat in het RFP staat. Er zijn bijna geen bureaus meer die fixed-price projecten doen, dus een lage prijs op de offerte zegt niks.

Uiteindelijk gaat het hierbij om vertrouwen. Natuurlijk is de prijs belangrijk, maar je moet vertrouwen hebben dat het bureau het voor je gaat regelen. Dat er naar eer en geweten wordt gehandeld en klaar staat op het moment dat het moet.

De werkwijze van een Magento agency

Ieder bureau zal agile werken. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Hoe wordt er getest? Hoe vaak zijn er releases? Hoe werkt het met testomgevingen? Worden er sprints gefactureerd, of losse uren?

Bepaal welke Magento licentie je wilt gebruiken

Naast het controleren van auteursrecht en licenties voor de software, is het belangrijk om te achterhalen wie de eigenaar van de code is en welke rechten eraan verbonden zijn, vooral voor een Magento 2 developer. Daarnaast is het relevant om te onderzoeken of de codebase makkelijk kan worden overgedragen aan een andere ontwikkelaar.

Hyvä Magento dev working

Conclusie

Ga met meerdere bureaus praten, bij voorkeur bij het bureau op kantoor. Dan proef je de sfeer en kan je beoordelen of dat bij jou past. Leg de bovenstaande zaken aan het bureau voor. En vraag met welke mensen je te maken krijgt in het project straks. Op papier kan alles er goed uit zien, maar een klik met de mensen is net zo belangrijk.

Een goede Magento partner om eens mee te gaan praten zijn wij natuurlijk :) Altijd welkom in Amsterdam voor een kop koffie!