A Bold's Tale

Zonder toewijding en passie geen succes. Zonder wrijving geen glans. Ons verhaal gaat over rozen met hier en daar een zure appel.

Wandel je met ons mee?

2012

Een stout stel.

Bold ziet eind 2012 het levenslicht. Drie collega's van een vooraanstaand Magento-bureau hangen hun vaste baan aan de wilgen en beginnen voor zichzelf met als credo "dit kan en moet beter". En gelukkig was dat ook zo.

Aangemoedigd door klanten die Bold vanaf het eerste uur bijstaan hebben we een vliegende start en rookt voorzichtig onze schoorsteen. We zetten in op degelijkheid, kwaliteit en waarmaken wat we beloven.

Het nieuwsplatform Tennis.nl wordt in Drupal uit de grond gestampt als startup-schnabbel, maar de focus ligt vanaf moment 1 op Magento.

We huren ons eerste unit in de rode bedrijfsverzamelgebouwen aan de Panamalaan: pijpenlaatje numero 5G. Bold is up and running!

2013

Fundering ende afscheid.

Er wordt hard aan de weg getimmerd.

We bouwen de webwinkels van Krasloten.nl en PrimaOuders.nl. Ook voor de Nederlandse omroepen NOS en NTR bouwden we de shops.

We onderhouden de vijf webwinkels van SportShopsDirect en die van outdoor schoenenfabrikant Hi-Tec.

We nemen onze eerste werknemer in dienst en verwelkomen stagiairs waarvan sommigen zich later bij ons aan zullen sluiten.

Het fundament van Bold is gelegd maar we staan ook voor een lastig en pijnlijk besluit: we nemen afscheid van onze derde vennoot.

2014

Bold gaat door als tandem.

En dat voelt goed: met twee kapiteins op het schip ervaren we hernieuwde energie en gretigheid.

We bouwen de webshop voor NTR SchoolTV voor EDG en Hygienepapier.nl in opdracht van Keytoe. We nemen het onderhoud van wijnkoperij De Gouden Ton op ons.

We sleutelen als een van de eerste Magento-agencies van Nederland driftig verder aan een geautomatiseerde ontwikkelstraat.

De formule om nieuwe shops te bouwen en deze vervolgens in technisch beheer te nemen werpt zijn vruchten af: onze supportafdeling vormt onze stabiele onderstroom.

2015

We verhuizen.

Naar de voorzijde van Panamapaar West: de veel grotere ruimte 5A die veel meer ademt: licht, ruimte en uitzicht!

We bouwen onder meer de Europese webstore van Tabasco en de webshops van de commerciële omroepen NET5, SBS6 en Veronica.

De geven de webshops van SportShopsDirect een grondige facelift in de vorm van een responsive redesign.

Bold wordt meermaals ingevlogen als externe, onafhankelijke expert: we beoordelen webshops die gebouwd zijn door derden door ze zowel functioneel als technisch aan de tand te voelen.

We bouwen voor NTR SchoolTV een uitgebreid licentiemanagementsysteem dat zowel digitaal als fysiek lesmateriaal in abonnementsvorm aanbiedt aan scholen.

2016

Next-level Commerce.

In samenwerking met designer Jasper de Ridder en online marketing bureau AdResults bouwen we de webshop voor MediPreventie.nl. Een prachtig eindresultaat maar ook een reality-check voor Bold: we verslikken ons stevig in de gedetailleerdheid (en daarmee omvang) van het front-end, dat niet alleen mobiel heel anders is dan voor desktop, maar ook nog eens zéér zoekmachinevriendelijk moet zijn.

Hoewel we leergeld betalen en ons hier en daar technisch in bochten moeten wringen zet deze shop voor ons wel een nieuwe benchmark: onze lat ligt weer hoger.

We zetten onze eerste stap in de wereld van Magento 2 met de webshops van Van Der Eng: meteen een technisch uitdagend project met veel backend-processen die door onze Sidney naadloos worden aangesloten bij hun productieafdeling.

2017

Beheersing en lenigheid.

De projecten die we doen worden omvangrijker en complexer en we nemen daarom afscheid van de traditionele watervalmethode en projecten op fixed-price basis om plaats te maken voor SCRUM en nacalculatie.

Voor Nederlandse Loterij bouwen we Krasloten.nl opnieuw op, ditmaal met Magento 2. We integreren het met hun online betaalportaal: de NLO Wallet. Het design wordt verzorgd door BrandBuilders.

We beginnen grip te krijgen op Magento 2 projecten. Ook merken we overduidelijk dat Magento 2 shops niet voor hetzelfde geld over de toonbank kunnen als Magento 1 en een klant vereist met een stevigere portemonnee.

Intern verbeteren we onze automatiseringsprocessen en verstevigen daarmee onze technische uitvalsbasis.

2017

Katapult na roest.

Shops rollen van de band en ons truukje begint routine te worden: sleur dreigt zijn intrede te doen. We trekken aan de bel, het is tijd voor een nieuwe impuls, een hogere versnelling.

We nemen Forward Mentor Stephan van Bolderik in de arm en vanaf dat moment krijgt Bold vleugels. Samen met Stephan herinneren we onszelf aan onze identiteit, onze waarden, onze kracht en stellen ambitieuze doelen voor 2018.

Waar worden wij nou blij van? Welk type project en klant hoort daar (niet) bij? Termen als tailor-made, high-end en fashion prijken op onze verlanglijstjes. We zijn het erover eens: we werken toe naar een boutique commerce bureau met aansprekende klanten die gas willen geven.

Bewust van onze koers kiezen we ervoor afscheid te nemen van een aantal klanten waar we gevoelsmatig de klik missen om met meer zorg en aandacht te kunnen werken voor klanten waar onze harten wel sneller van kloppen. Less is more.

2018

Puzzelstukjes vallen op hun plek.

Nog voordat het jaar is aangebroken weten we al dat dit ons mooiste jaar tot dan toe gaat worden, met onder meer drie uitdagende Magento 2 Commerce projecten aan de horizon.

Het zal ook een spannende periode worden met veel hooi op onze vork. We maken onze borst nat: het is tijd om onze spierballen te tonen en te laten zien uit welk hout we zijn gesneden.

Om onze capaciteitsbegroting rond te krijgen huren we twee heren in via detacheerder Sterrk die ons team driekwartjaar lang komen versterken.

5A blijkt te krap met 11, soms 12 mensen aan de lunchtafel. We verhuizen naar de overzijde van de weg: Panamalaan 4B.

2018

Zevenmijlslaarzen.

We werken met man en macht aan de B2B en B2C webshops van Vlisco en doen precies dat waar we goed in zijn: maatwerken wat los en vast zit om Magento naadloos bij de organisatie te laten aansluiten.

Voor high-end fashionmerk My Brand lanceren we een nieuwe Magento 2 Commerce webshop met een (wederom) uitdagend design van Jasper de Ridder.

Voor VoorKappers.nl bouwen een B2B webshop op basis van een design van Greymen&Co, ondersteund door online marketingbureau DLVR. Ook schroeven we een ERP-koppeling met King Business Software in elkaar.

De webshop van Krasloten krijgt een nieuw gezicht op basis van een design van Fabrique.

2018

Hup, nu naar buiten.

We realiseren ons dat we onszelf te weinig zichtbaarheid hebben gegund. We kloppen liever code dan dat we op een podium grote verhalen ophangen. Door goede mond-op-mondreclame hebben we nooit verlegen gezeten om klanten of projecten. Mede daardoor hebben we onvoldoende naar buiten gebracht dat we bij Bold toch wel hele mooie dingen aan het doen zijn.

We krijgen regelmatig in de schoenen geschoven dat we te bescheiden zijn. We geven hier gehoor aan door een samenwerking aan te gaan met Alexander de Kleermaeker die het wél van de daken schreeuwt en ons helpt om Bold op de kaart te zetten.

2019

To PWA or not to PWA?

Progressive Web Apps zijn hot. Heel Magento-land heeft het erover maar wij doen het: Magento 2 PWA!

Met De Voorhoede die de frontend voor z'n rekening neemt, bouwt Bold een headless Magento 2 backend voor damesfashionicoon Loavies.

Voor mobiliteitsspecialist Mango Mobility nemen we het technisch beheer op ons en verzorgden we een redesign en een stevige boost op performance en SEO.

Ook SportShopsDirect heeft de sprong in het diepe gewaagd en we bouwden een gloednieuwe Magento 2.3 Commerce shop.

Met de komst van diverse nieuwe gezichten beginnen we ernstig uit ons jasje te groeien. De jacht op een nieuwe is al geruime zijn geopend maar we hebben tot dusver slechts nog bot gevangen.

2020

Eindelijk een nieuw jasje.

Begin 2020 vinden we eindelijk onze nieuwe uitvalsbasis in de vorm van Teleportboulevard 128 (het One20 gebouw): ruim 300 vierkante meter, direct aan station Sloterdijk. Een verademing. Dit biedt ons de mogelijkheid om ook met onze volledige bezetting steeds de anderhalvemeter in acht te nemen.

Oud-collega Monique de Boer sluit zich bij Bold aan. Zij brengt niet alleen een enorme berg e-commerce ervaring mee in de rol van senior projectmanager maar versterkt ook het MT van Bold.

We zijn zo enthousiast over Headless PWA dat we intern naastig werken aan een eigen PWA-platform. Dit platform gaat voor ons de basis vormen van toekomstige projecten.

2020

Corona: new business bij bestaande klanten.

Hoewel diverse klanten meteen op de noodrem trappen in de eerste week dat Corona voet aan de grond krijgt in Nederland, merken we in de maanden die daarop volgen juist een tegenovergestelde beweging: onze klanten gaan qua online omzet echt compleet door het dak.

2020 staat daarom in het teken van new business bij bestaande klanten die héél veel gas willen geven, van uitgebreide teamkleding functionalteit en een redesign bij Passa Sports (voorheen SportShopsDirect) tot een nieuwe website voor JanvanderLeek op het platform van VoorKappers.

Onze volledige developmentcapaciteit wordt geconsumeerd door wat feitelijk supportwerkzaamheden zijn. Nieuwbouw projecten zijn er dit kalenderjaar - voor het eerst sinds in de geschiedenis van Bold - niet.

2021

Vers vleesch.

Hoewel het te gek is om de onstuimige groei bij onze klanten te faciliteren, merken we ook dat we stiekem snakken naar een nieuwe klus voor een nieuwe klant: die frisse wind, je tanden kunnen zetten in iets nieuws.

Op ons verlanglijstje voor 2021 staan dan ook (tenminste) twee nieuwe klanten met mooie namen.

De eerste die zich aandient is Akzo Nobel, waarvoor we de B2B webshop Sikkens Center Online aan het ontwikkelen zijn op basis van Hyvä.

Kort daarop krijgen we groei licht om samen met Jasper de Ridder de webshop van Datona op te gaan bouwen in Magento 2. Een prachtige klus voor Bold omdat we traditiegetrouw vaak veel doen dat niet te zien valt (backend), maar dit project juist voornamelijk frontend-heavy en daarmee heel zichtbaar is. Let's go!

2021

Level-up.

Naarmate we groter worden, groeit ook de behoefte aan meer structuur, kaders en overzicht. We geven hier gehoor aan door onder meer een duidelijke onderlinge rolverdeling binnen het MT en onze manier van werken en communiceren verder aan te scherpen.

2021 is het jaar waarin onze "nieuwe werkwijze" live gaat: een manier om onze supportafdeling op een Scrum-ish manier in te richten, met als doel: (nog) meer grip op kwaliteit en resultaat door betere communicatie, QA, kennisoverdracht, uniformiteit en transparantie. Onderdeel hiervan zijn onder meer de Peer Estimations.

Ook zijn we druk met het op poten zetten van ons lesprogramma, "The Bold Academy", waarmee we collega's, stagiairs en afstudeerders intern kunnen opleiden tot Magento-experts, zij het als developer, projectmanager of consultant.

Thom en Julian vormen gezamenlijk ons marketingtandem en schreeuwen op LinkedIn, Twitter en Instagram van de daken wat er speelt bij Bold.

2022

Bold goes international.

Medio 2022 halen we een ambitieuze maar zeer fraaie Adobe Commerce klus binnen voor een Italiaanse opdrachtgever, gevestigd in Milaan. Omdat het accent ligt op “bleeding edge” vliegen we deze aan als PWA. Onze eerste klus waarbij het hoofdkwartier niet gevestigd is in Nederland of een van de direct daaraan grenzende landen.

Be brave, be Bold. Terugkijkend op de afgelopen jaren wordt overduidelijk dat we onze naam eer aan doen: we hebben flink gepionierd met onder meer de eerste in-production Hyva checkout (die dan nog Alpha is) en een PWA-shop op basis van een pre-release Vue Storefront 2. Met techniek gas durven geven en daarbij de randjes opzoeken staat meer dan ooit aan de basis van onze identiteit.

2022

Bold wordt dit jaar 10.

Tsjee, ons avontuur bestaat al een decennium. De tijd vliegt, maar we genieten ervan. Bold wordt 10 in hartje winter, maar we gaan pas in de zomer groots uitpakken.

We beginnen duidelijk meer body te krijgen: niet alleen qua developers maar ook op andere disciplines verwelkomen we diverse nieuwe collega’s. Dat is tevens de ambitie van het MT voor 2023: veel meer aan, dan in Bold werken om onze groeidoelstelling te ondersteunen.

Onze "nieuwe werkwijze" heeft zijn vruchten afgeworpen: doordat we goed voorgesorteerd en gestroomlijnd zijn, schaalt het vehikel dat Bold heet beter dan ooit, zonder daarbij in te leveren op wendbaarheid of aandacht. Aandacht voor elkaar, onze shops en onze klanten.

Waar kruisen ons en jouw avontuur elkaars paden?

Zien hoe wij 't doen?

Kom zelf ervaren hoe we werken.

Toets 020 - 303 50 76 in op je telefoon en druk op 'Bellen' of mail naar [email protected]. Langskomen mag ook: ga naar de Teleportboulevard in Amsterdam en bel aan bij nummer 128.

Schuif je aan voor de lunch en een goed gesprek over Magento?