Case Unidigital

Unidigital heeft de taak op zich genomen om een E-commerce platform te ontwikkelen voor het moederbedrijf Unica, een apothekers keten, gevestigd in Italië. Bold Commerce is benaderd met de vraag om een voorstel te doen voor de architectuur en ontwikkeling van dit nieuwe E-commerce platform. Het platform moest worden gebaseerd op Adobe Commerce op de Cloud-infrastructuur in combinatie met een Headless frontend (PWA) en is bedoeld om zowel directe verkoop te ondersteunen als de (online) aanwezigheid van het bedrijf te vergroten. Daarnaast dient het in de toekomst als service platform in de vorm van een afsprakenportaal voor verschillende behandelingen en specialisten beschikbaar bij de verschillende apotheken.

Doelstelling is om binnen enkele jaren een van de top 10 spelers in Italië te worden.

Uitdagingen

Voor ons is het een unieke kans om een webshop op te zetten die nog niet bestaat in Italië. Unidigital is onze eerste klant waarvan het hoofdkantoor niet gevestigd is in Nederland of een van de direct aangrenzende landen. Dit brengt natuurlijk uitdagingen met zich mee, zoals het verschil in taal, cultuur en het feit dat we te maken hebben met externe Italiaanse service providers zoals een PSP maar ook voor de middleware (WMS / ERP) integratie. Maar zoals altijd geldt: er is een eerste keer voor alles en niets is onmogelijk!

Koppelingen

Binnen het project voor Unica hebben we een aantal nieuwe koppelingen gebouwd. Om te beginnen hebben we een integratie gerealiseerd met een Italiaanse payment provider, en dit alles binnen een Progressieve Web Applicatie (PWA)-omgeving.

Voor de frontend hebben we gebruikgemaakt van Storyblok. Door Storyblok te integreren, hebben we een flexibele content management oplossing, waardoor Unidigital gemakkelijk en snel content kan toevoegen en aanpassen.

En niet te vergeten: de koppeling met het Warehouse Management System (WMS) voor productdata en orderverwerking. Alle orders worden automatisch doorgestuurd naar het WMS-systeem. Daarbij wordt er een realtime voorraad controle uitgevoerd op de webshop, wat ervoor zorgt dat klanten altijd accuraat inzicht hebben in de beschikbaarheid van producten en er geen manco’s ontstaan.

Custom features:

Prijs en klantgroepen

De Price Calculator is een op maat gemaakte functie en tool die Unica in staat stelt om nauwkeurige verkoopprijs berekeningen te maken op basis van verschillende attributen. In tegenstelling tot een standaard promotie module, is het doel van de Price Calculator niet gericht op het toepassen van kortingen, maar op het berekenen van de prijs die de klant daadwerkelijk op de website ziet en betaalt.
Daarnaast kunnen klanten van Unica worden ingedeeld in verschillende klantgroepen. Voor elke klantgroep kunnen verschillende verzend- en betaalmethoden worden gekoppeld die relevant zijn voor die specifieke groep. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde ervaring voor elke verschillende klantgroep. Daarbovenop hebben we een op maat gemaakte functie geïmplementeerd waarmee Unica eenvoudig e-mailadressen kan toevoegen aan deze specifieke klantgroepen. Zodra een klant een account aanmaakt, wordt het e-mailadres herkent en deze automatisch toegewezen aan een bepaalde klantgroep, waardoor deze klant de klantgroep specifieke korting ontvangt.

Micro Pim

Omdat het integreren van een volledig PIM systeem nog een stap te ver is hebben wij binnen Magento een soort micro versie gemaakt die ervoor zorgt dat producten bij het importeren gecheckt worden op verplichte velden, zodra een of meerdere van deze velden niet gevuld zijn is dat eenvoudig terug te vinden in het product grid dmv een kolom ‘missing fields’ en wordt het artikel niet geactiveerd totdat deze velden zijn gevuld.
Daarnaast is er een optie voor alle specifieke velden die gevuld worden vanuit de import die je in kan schakelen waarna de inhoud niet meer door de import kan worden overschreven.

Compliance

We hebben aanpassingen aangebracht in Magento om ervoor te zorgen dat XML-bestanden een specifieke structuur hebben die voldoet aan de eisen van een overheidsinstantie in Italië. Deze aanpassingen zijn van belang vanwege de wetgeving waarbij elke nacht ordergegevens van de voorgaande dag moeten worden doorgegeven. De XML-bestanden moeten voldoen aan strikte richtlijnen en een specifieke structuur hebben om correct te worden ingelezen.0

Electronic Invoicing

Op de frontend zijn wijzigingen in de checkout doorgevoerd waarbij klanten kunnen kiezen uit drie verschillende facturatie mogelijkheden die te maken hebben met de verschillende btw-regels die in Italië gelden, deze worden ook verwerkt in de verschillende XML formats.