Je overweegt aan de slag te gaan met een nieuwe Magento partner voor jouw volgende Magento of Adobe Commerce webshop. Welke vragen kun je stellen om te kijken hoe jouw agency scoort op cruciale succesfactoren van jouw nieuwe samenwerking? We spreken met Bart Pit, e-commerce strateeg bij Bold Commerce over het selectieproces.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een Magento partner?
Iedereen pakt het selectieproces anders aan. Bart zegt: “Mijn ervaring is dat bedrijven veel op gevoel een keuze maken. Natuurlijk moet het goed voelen en moet er een klik zijn. Maar het kiezen van een Magento agency moet je niet te snel doen. Je gaat jarenlang met elkaar samenwerken, en het gaat over grote investeringen. Daar mag je best even de tijd voor nemen.”
Certificering van Magento specialist en samenstelling van het team
Een van de eerste dingen om te controleren bij het kiezen van een Magento partner is of ze gecertificeerd zijn. Een certificering geeft aan dat de agency beschikt over voldoende Magento specialisten om Magento-oplossingen te implementeren en te beheren. Zoals Bart Pit aangeeft: "Certificering is een basis. Het geeft aan dat jouw agency belang hecht aan bepaalde kwaliteitsstandaarden."
Om een gecertificeerd Magento partner te worden, moeten agencies voldoen aan een aantal eisen. Ten eerste is er het partnerprogramma van Adobe. Dit programma richt zich voornamelijk op de commerciële tak van Magento: Adobe Commerce. Hier is ook een financieel belang vanuit Adobe: partners moeten een minimaal aantal licenties per jaar verkopen om in aanmerking te komen.
Daarnaast is er een onderdeel dat gaat over het borgen van kwaliteit. Zo moeten partners minimaal vier gecertificeerde Magento specialisten, consultants of developers in dienst hebben. Deze certificeringen vereisen het afleggen van een jaarlijks examen, waarbij een score van minimaal 65% behaald moet worden.
Bart Pit, een ervaren e-commerce specialist, legt uit: "Je moet je niet blind staren op die certificeringen, maar die examens zijn niet eenvoudig, dus als een developer zo'n certificering heeft, zegt dat wel wat. De certificeringen focussen zich heel erg op de betaalde variant van Magento, Adobe Commerce. De stof gaat best wel diep, met cases en multiple-choice vragen die behoorlijk pittig kunnen zijn."
Snap de opbouw en expertise binnen de Magento agency
Het is belangrijk om het team van jouw volgende Magento partner goed te begrijpen. “Daar kom je niet achter via een video call. Ga langs op locatie en ervaar de cultuur en zie de samenstelling van het team.” Het is aan te raden om heel concreet te vragen naar de samenstelling van het team. Alleen zo weet je of er een goede mix is van ontwikkelaars, projectmanagers en consultants.
Bart benadrukt het belang van directe communicatie tijdens projecten: "Zorg ervoor dat je niet met te veel mensen hoeft te schakelen. Een Magento specialist, projectmanager, Customer Success Manager en consultant in één team kan voor veel overhead zorgen. Het werkt efficiënter als de projectmanager ook iets van de inhoud weet, dus e-commerce begrijpt en specifiek Magento ook in de vingers heeft. Afhankelijk hoe de spreektaal binnen jouw eigen team is, kun je je afvragen of je het belangrijk vindt om met Nederlands sprekende developers te werken."